Followers

Jadi Ahli VIP, klik LIKE

Home » , » KELAB ANAK JUTAWAN:BELAJAR URUS DUIT
| 0 comments ]
Share

MAHIR... Ku Nor Azreena mahir bertenun.
MAHIR... Ku Nor Azreena mahir bertenun.Baru berusia awal 20-an, namun mereka mampu memiliki dan memandu kereta mewah hasil kejayaan dan harta ibu bapa yang melimpah ruah.Itu tuah badan beberapa gadis, namun semua itu bukan tiket untuk mereka lalai dalam kemewahan dunia, sebaliknya masing-masing mempunyai visi jelas bagi meneruskan legasi perniagaan keluarga.

Ikuti kisah hidup beberapa gadis yang berkongsi status kemewahan, tetapi pada masa sama punya pendekatan sendiri mengimbangi nikmat Tuhan, seperti diceritakan kepada wartawan Metro Ahad, NORIAH IDRIS.




  • Azreena suka bersikap sederhana

    “SAYA tidak meletakkan diri saya sebagai anak orang kaya atau terkenal. Mama hanya pengusaha songket yang gigih, bahkan saya diajar bersikap sederhana dalam segala-galanya. Yang penting, saya kagum dengan kegigihan mama, terutama dalam memartabatkan khazanah negara,” tutur Ku Nor Azreena Ku Yahya.

    Menyatakan hobinya yang gemar membaca novel, dia memperuntukkan bajet tertentu untuk membeli novel terbaru di pasaran sebagai koleksi dan turut menyimpan impian menghasilkan karya cerpen mahupun novel satu hari nanti.

    “Saya peruntukkan RM300 sebulan untuk makan dan membeli novel, bayaran bil telefon RM200, dan RM200 juga untuk menempah selendang bagi memenuhi kehendak pelanggan. Untuk pakaian seperti baju dan aksesori lebih kurang RM300.

    “Namun kalau berbelanja bersama mama, antara RM500 hingga RM1,000. Itu pun bergantung kepada bentuk pakaian dan bergantung kepada majlis dihadiri,” katanya menjelaskan perbelanjaan bulanannya.

    Gemar berbelanja secara talian kerana dianggap lebih memudahkannya, fesyen seperti ‘misslilyshop’ dan ‘modish shawl’ antara digemari. Untuk itu, apabila masa terluang dia melayari Internet untuk membuat tempahan memandangkan fesyen itu sesuai dengan trend remaja.

    Jika membeli-belah, Ku Nor Azreena gemar ke Pavilion, Kuala Lumpur atau One Utama, Petaling Jaya berikutan pusat beli-belah itu selesa untuk meluangkan masa bersama keluarga atau rakan rapat.

    Kata gadis ini, ibunya Noriah Ashari, 48, pemilik Atikah’s Songket, sering memberi nasihat supaya menabung jika ada wang lebih dan bijak mengira belanjawan sendiri.

    Bapanya, Ku Yahya Kamardin Ku Ahmad turut memberi nasihat dan menjadi pakar rujuknya dalam hal berkaitan pembelajaran serta kecenderungan dalam membuat keputusan tertentu yang dianggap rumit.

    Acuan dibentuk ibunya turut membuatkan anak sulung tiga beradik ini mempunyai minat hampir sama iaitu penerus legasi perniagaan yang dijana wanita berasal dari Kuala Terengganu itu.

    Amat mencintai seni tenunan, anak kelahiran Terengganu dan dibesarkan di ibu kota Kuala Lumpur itu mengakui terdorong mempelajari bidang itu di peringkat sijil di Institut Kemahiran Mara (IKM) Rawang, Selangor tidak lama lagi sebagai permulaan kepada perjalanan cita-citanya.

    Pemilik Diploma Komunikasi Massa dari Kolej Segi ini dikenali sebagai gadis berdikari. Justeru tidak mahu dianggap terlalu bergantung kepada keluarga, dia menjalankan perniagaan butik secara talian dengan menawarkan pelbagai jenis pakaian seperti blaus atau baju kasual dan selendang yang didatangkan dari negara jiran, terutama Indonesia, bagi menguji keupayaan dirinya.

    Dia juga kerap berkunjung ke Vietnam dan Indonesia bagi mencari maklumat terkini mengenai lakaran fesyen semasa memandangkan ia ada penggemar tersendiri.

    Lagipun, katanya, kebanyakan koleksi pakaian dari Bandung atau Jakarta terkedepan daripada segi aliran fesyen serta sopan, manakala bagi selendang panjang (shawl) yang banyak mendapat perhatian, ramai sukakan coraknya untuk dijadikan koleksi menawan.

    “Saya seronok melakukan perniagaan talian ini hasil kerjasama dengan adik, Ku Nor Nadia. Mungkin kerana umur kami hampir sebaya dan beza saya dengan Nadia hanya setahun, cita rasa dalam dunia fesyen juga hampir sama.

    “Untuk itu, kami serius bila berbincang mengenai jenis pakaian yang mahu dibeli secara borong. Pada saya, semua ini mengajar kami bijak berfikir serta membuat keputusan.

    “Pengurusan masa penting bagi seorang remaja seperti saya kerana menggalas dua tugas sebagai pekerja dan penuntut dalam satu-satu masa. Oleh kerana terlalu sibuk dengan kedua-duanya, hubungan kami dengan keluarga dan adik-beradik serta sepupu sangat rapat. Bila ada kelapangan, kami juga menonton wayang dan bersantai bersama-sama.

    “Saya juga gemar melancong dan membuat pelbagai koleksi rantai kunci serta gemar dengan pelbagai bentuk beg tangan untuk disuai padan dengan pakaian. Pelbagai jenama beg tangan jadi kebanggaan, terutama yang berjenama, dan dibeli atas keringat sendiri sangat bernilai buat saya,” katanya.


    INFO

    NAMA: Ku Nor Azreena Ku Yahya
    JAWATAN: Pengarah Atikah’s Songket, Taman Tun Dr Ismail, Kuala Lumpur
    UMUR: 22 tahun
    LAHIR: 28 Mac 1989
    HOBI: Membaca cerpen, menulis blog, menonton wayang, melayari Internet, membeli-belah
    PENDIDIKAN: Diploma Komunikasi Massa dari Kolej Segi
    CITA-CITA ASAL: Pembaca berita, usahawan
    MAKANAN KEGEMARAN: Sushi, coklat, ayam goreng
    IMPIAN: Membuka lima syarikat berasaskan hartanah, perhotelan dan pelbagai
    KERETA: Mercedes Benz




  • Vivy tumpu dunia fesyen

    BIARPUN menguasai dan memperoleh Ijazah Sarjana Muda dalam bidang perundangan dari School of Economic, United Kingdom, anak bongsu dua beradik ini tidak memilih bidang itu sebagai kerjaya.

    Obses terhadap dunia fesyen dan terdedah dengan pengalaman membeli-belah di London sepanjang lima tahun menuntut ilmu, dia memilih perniagaan fesyen dengan menjana FashionValet.net (FV) iaitu sebuah web yang menjual hasil kerja pereka tempatan menerusi talian.

    Vivy Sofinas Yusof bekerjasama dengan Fadzarudin Shah Anuar iaitu rakan sekolejnya yang masing-masing berusia 24 tahun ketika mereka menuntut di luar negara.

    Gadis berdarah campuran berasal dari Kajang, Selangor ini mengakui angan-angan mereka direalisasikan menerusi pembelian di Internet kerana yakin jenis perniagaan sedemikian belum popular di negara ini.

    Mengambil pengalaman di England apabila dia menggemari jenama Topshop dan Zara sehingga sanggup menggunakan duit kiriman bapanya untuk pakaian, kini minat itu dimanfaatkan menerusi proses penjualan fesyen di Internet dengan menawarkan rangkaian fesyen pakaian dan aksesori tempatan karya pereka tersohor seperti Minz, Gallo by Thian, PU3, Sereni & Shentel, Mimpikita, Dusk till Dawn dan pelbagai.

    Berhasrat muncul sebagai hab jenama fesyen Asia terbesar menerusi talian, semangat Vivy bagaikan disuntik besi berani apabila sambutan diterimanya di luar dugaan berikutan perniagaan dijananya hampir enam bulan mendapat sambutan di luar jangkaan.

    Katanya, sehingga kini hasil rekaan tempatan di FV menembusi pasaran Brunei, Indonesia, Singapura, UK dan Jerman.

    “Ketika memulakan perniagaan, saya bergerak dalam satu kumpulan yang mewakili generasi muda dan yakin pelancaran perniagaan ini berjaya kerana sokongan dan kekuatan bersama.

    “Mungkin semangat generasi muda mendorong kami bekerja keras dan saya ada ‘kru’ dibahagikan mengikut bidang tugas selain kami ada studio dan model untuk memastikan perencanaan kami berjalan lancar.

    “Dalam setiap fesyen yang ada, saya memiliki sehelai baju pada setiap jenama dijual. Bahkan, saya sangat selektif untuk setiap rekaan yang hendak menyertai FV,” katanya.

    Mengenai cara perbelanjaan pula, gadis ini memperuntukkan RM1,000 sebulan untuk membeli pakaian.

    Namun, katanya, jika ada majlis berprestij perlu dihadiri, tentu peruntukan kewangan bertambah.

    “Misalnya pakaian untuk majlis makan malam tentunya mahal dan saya terpaksa berbelanja ‘lebih’ daripada kebiasaan. Selain perniagaan ini, ayah ada elaun khas untuk saya dalam perniagaan hartanahnya di samping menyediakan pemandu untuk menyenangkan urusan seharian.

    “Di samping itu, paling kurang saya simpan duit dalam sebulan RM2,000 semata-mata untuk persiapan membesarkan perniagaan ini satu hari nanti. Emak dan ayah selalu berpesan supaya saya sentiasa berjimat cermat,” katanya.

    Vivi mengakui menjadikan bapanya yang terkenal dalam perniagaan hartanah sebagai rujukan penting sepanjang menjalankan perniagaan dan banyak nasihat berguna diperoleh.

    “Saya pernah buat kesilapan, maklumlah ini pengalaman pertama kali berniaga, tetapi ayah menegur dengan penuh berhemah, terutama dalam soal perbelanjaan. Daripada situ ayah bercerita mengenai selok-belok dan memberi nasihat berguna kepada saya.

    “Setelah enam bulan berniaga baru nampak keuntungannya, lalu saya yakin boleh pergi lebih jauh lagi. Namun saya masih mengharapkan nasihat ayah mahupun ibu dalam hal ini.

    “Tidak dinafikan sebagai ‘anak ayah’, saya rapat dan manja, bahkan jika hendak berkawan dengan lelaki, saya akan mempelawanya datang ke rumah dan mengenali keluarga lebih dulu,” katanya ketika ditemui di pejabatnya yang beroperasi di Plaza Damansara, Bukit Damansara, Kuala Lumpur.


    INFO

    NAMA: Vivy Sofinas Yusof
    JAWATAN: Pengarah Urusan FashionValet.net
    UMUR: 24 tahun
    LAHIR: 11 Disember 1987
    HOBI: Menulis blog, melancong
    PENDIDIKAN: Ijazah Undang-undang, School of Economic, United Kingdom
    CITA-CITA ASAL: Ahli perniagaan
    MAKANAN KEGEMARAN: Daging panggang
    IMPIAN: Membuka syarikat berasaskan hartanah




  • Niaga ‘bundle’

    MEMILIKI perniagaan ‘bundle’ walaupun masih bergelar penuntut di Unisel menjadi kebanggaan Norfariza Azami iaitu anak usahawan berjaya. Gadis kelahiran Kota Bharu, Kelantan berusia 21 tahun yang dibesarkan di ibu kota ini memang peramah dan senang didekati.

    Barangkali ada yang beranggapan tidak mungkin anak usahawan berstatus Datuk sanggup menjalankan perniagaan pakaian yang dianggap lusuh oleh segelintir orang, namun baginya ia sesuatu yang menyeronokkan.

    Segala-galanya bermula apabila dia sekadar suka-suka menjual pakaian bundle apabila memikirkan ada orang tidak gemar kelihatan dalam pakaian baru. Untuk itu, secara berahsia dia melakukan perniagaan tanpa pengetahuan ibu bapanya menerusi blog dihasilkan sendiri iaitu sugarshop bundle@sugar88@yahoo.com.

    “Bila sambutan semakin memberangsangkan, baru saya berani menceritakan hal ini kepada emak dan ayah. Alhamdulillah, kedua-duanya tidak menghalang saya berniaga, bahkan memberi semangat supaya bijak mengendalikan perniagaan. Namun, paling penting adalah tumpuan terhadap pembelajaran.

    “Dari situ saya semakin berani mengorak langkah kerana daripada sekadar hobi, kini ia jadi pemangkin kepada saya untuk meneruskan usaha ini. Saya menganggap inilah permulaan langkah yang baik, justeru ia membentuk rangkaian niaga seterusnya. Titik-tolak ini saya anggap sesuatu yang menarik tetapi tidak membuatkan alpa dengan tugas sebagai pelajar walaupun memiliki perniagaan sendiri secara talian,” katanya.

    Dia turut melakukan tinjauan terhadap blogger dan menerusi mereka serta peminat barangan bundle, dia mendapati kebanyakan golongan itu tidak menggemari pakaian baru, sebaliknya lebih gemar menampilkan pakaian lusuh tetapi berkualiti.

    Apabila semakin mengenali aneka fesyen bundle, corak atau trend dicetuskan membuatkan dia semakin menguasai bidang itu yang disifatkan sungguh menyeronokkan.

    Ditanya mengapa sanggup melakukan dua kerja dalam satu masa sedangkan keluarga mampu memberi segala keperluan, gadis gemar berdikari ini berkata, dia tidak mengharapkan wang saraan keluarga kerana padanya berniaga menerusi blog memberinya pengalaman berharga.

    Dalam soal perbelanjaan harian pula, keluarga memahami dirinya dan memperuntukkan bajet tertentu bagi keperluan harian.

    Katanya, setiap bulan bapanya memberi RM1,000 hingga RM1,500 untuk perbelanjaan, termasuk bagi membeli pakaian atau aksesori, justeru dia gadis yang gemar bergaya dengan fesyen ‘up to date’.

    Menurutnya, peruntukan itu tidak termasuk soal pembelian buku atau aspek berkaitan kuliah kerana segala keperluan itu diuruskan bapanya yang mementingkan aspek pendidikan anaknya.

    Gadis yang gemar mengumpul koleksi kasut ini sedar seleranya bertukar kasut mengikut tema warna pakaian membuatkan dia menitikberatkan fesyen terbaru mengenai perkembangan kasut.

    Dia melakukan tinjauan di kompleks beli-belah serta melayari Internet bagi meneliti aliran terbaru di pasaran supaya tidak ketinggalan.

    “Daripada kasut berbentuk sandal, wedges’, tumit tinggi hingga ke but, semuanya saya ada. Saya juga gemar menaiki motosikal berkuasa tinggi dan membeli but bertumit tinggi. Dalam soal memilih kasut, saya cerewet dan ini menyebabkan bajetnya tinggi sedikit. Namun tidak bermakna setiap bulan ia dihabiskan untuk membeli kasut.

    “Mungkin sikap saya boros sikit, kadangkala bajet ‘lari’, tetapi saya ada simpanan sendiri untuk waktu terdesak. Kalau tidak, saya hubungi ayah dan memaklumkan apa saja masalah dihadapi,” katanya.

    Mengenai kenderaan pula, si gadis ini diberikan sebuah kereta oleh keluarganya dengan peruntukan berasingan RM800 sebulan untuk keperluan minyak bagi menyenangkan urusan pergi dan balik ke asrama.

    Oleh kerana dia belajar di Unisel yang terletak di Bestari Jaya (dulu Batang Berjuntai) serta tinggal berjauhan daripada keluarganya di Puchong, Selangor, keluarganya mengambil berat akan dirinya.

    Norfariza mengakui bidang pengurusan acara, terutama berkaitan muzik, turut menarik minatnya sehingga mendorongnya mengendalikan persembahan gigs di bawah band Indie.


    INFO

    NAMA: Norfariza Azami
    JAWATAN: Pengarah
    UMUR: 23 tahun
    LAHIR: 7 April 1988
    HOBI: Menyelam ‘bundle’, melayari Internet, melancong
    PENDIDIKAN: Diploma Pengurusan Perniagaan, Universiti Selangor (Unisel)
    CITA-CITA ASAL: Ahli perniagaan
    MAKANAN KEGEMARAN: Nasi ayam
    IMPIAN: Memiliki restoran dan bidang pengurusan acara
    KERETA: BMW 325i




  • Buka kedai kek

    IMPIAN Erni Rineelawati Buhari, 21, memiliki sebuah kedai bakeri atau kek satu hari nanti semata-mata didorong oleh ingatannya yang tidak pernah padam buat ibu tercinta. Dia membesar dengan air tangan ibunya, Allahyarham Datuk Sosilawati Lawiya, wanita hebat yang bukan hanya jutawan kosmetik, malah kemahirannya di dapur diakui ramai.

    Selain itu, katanya, sejak kecil dia menggemari kek dan atas sebab itu mahu merealisasikan hasratnya dalam beberapa tahun lagi untuk memiliki kedai sendiri.

    Erni beranggapan bukan mudah menggapai impian itu tanpa insan tersayang namun dia perlu menguatkan semangat supaya tidak lalai, justeru usia remaja dikecapinya disifatkan sebagai fasa paling sesuai menimba sebanyak mana pengalaman.

    Biarpun sibuk di pejabat dengan tugas rutin sebagai eksekutif pentadbiran, gadis ini sempat mencuri masa meneruskan pengajian di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam dalam bidang perniagaan bagi meningkatkan pengetahuan.

    “Menerusi Program Jarak Jauh (PJJ) yang saya ikuti, hanya sebulan sekali atau dua kali saya ke universiti. Selebihnya belajar melalui ‘sidang video’ (video conference) atau pelbagai pendekatan lain digunakan untuk komunikasi dengan pensyarah. Walaupun sibuk menelaah dan tugas harian, saya harus bijak mengurus masa.

    “Begitu juga dalam perniagaan, bersama adik-beradik yang lain kami bersatu hati untuk menjadikan perniagaan ini sebaik mungkin dan mengekalkan reputasi sebagaimana dilakar emak dulu.

    “Walaupun bekerja dengan keluarga, saya anggap ia proses pembelajaran terbaik dan harus menapak perlahan-lahan dari bawah,” katanya.

    Mesra dengan sapaan Rinee, antara perkara disemai ibunya dan menjadi amalan gadis ini adalah bijak mengurus kewangan.

    Berikutan itu, katanya, setiap bulan duit gajinya diagih untuk simpanan sebanyak RM1,000 kerana daripada situ dia yakin dapat memanfaatkannya untuk membina empayar niaganya kelak.

    Dia akui bersederhana dan tidak boros berbelanja kerana bajet bulanannya sentiasa dikawal rapi dengan mendisiplinkan diri.

    Kesederhanaannya jelas terlihat apabila dia tidak bermewah daripada segi belanjawan pakaian bulanannya asalkan sesuai dan menarik untuk dipakai.

    “Saya jarang berbelanja atau membeli pakaian kerana selama ini emak yang belikan. Bila emak tiada, kakak sulung lakukan perkara sama buat saya dan adik. Cuma kalau ada majlis tertentu dan teringin sangat hendak beli baju baru, saya keluarkan bajet sendiri dalam sebulan lebih kurang RM300.

    “Daripada segi perbelanjaan kereta pula, duit minyak kira-kira RM300 sebulan tetapi belanjawan lain selalunya atas pengurusan syarikat. Dari situ dapatlah saya agihkan pendapatan bulanan secara berhemah.

    “Walaupun ada orang kata mungkin hidup saya dilimpahi kemewahan memandangkan saya anak jutawan, tidak semestinya saya boros berbelanja. Kalaupun ada, sesekali berhibur bersama adik-beradik ke karaoke, menonton wayang, main badminton atau boling,” katanya.

    Ditanya aktiviti waktu lapangnya, dia mengakui gemar memandu dan menikmati pemandangan alam sekitar. Ditemani rakan baiknya, dia memandu kereta BMW 325i ke destinasi tertentu demi menghilangkan rasa bosan.

    Menariknya mengenai gadis kelahiran Kuala Lumpur ini, dia dikenali sebagai sangat berdikari, umpamanya pandai menukar tayar atau menangani sesuatu perkara yang menimpa kereta.

    Berbekalkan pengalaman menukar dan membetulkan tayar kereta di tengah-tengah kota London sewaktu menuntut di sana tiga tahun lalu, dia langsung tidak menggelabah, sekali gus menepis pandangan lelaki bahawa wanita hanya tahu menaiki kereta tetapi tidak menguasai ilmunya.

    “Yang penting ketika di United Kingdom, saya belajar bagaimana disiplin dan berhemahnya orang Barat di jalan raya.

    “Kalau kita langgar lampu isyarat misalnya, polis akan kejar terus. Dari situ saya belajar berdisiplin di jalan raya dan mengharapkan ia menjadi amalan semua,” katanya.

    Ditanya mengenai ciri-ciri lelaki idaman pula, Rinee malu-malu kerana yakin belum masanya bercerita soal peribadi kerana usianya terlalu muda.

    Apapun, katanya, dalam menjalin sesebuah persahabatan kejujuran harus dijadikan landasan utama.


    INFO

    NAMA: Erni Rineelawati Buhari
    JAWATAN: Pengarah & Eksekutif Pentadbiran Nouvelle Beauty Centre, Kuala Lumpur
    UMUR: 21 tahun
    LAHIR: 18 Disember 1990
    HOBI: Melancong, badminton, boling, menonton wayang, karaoke
    PENDIDIKAN: Diploma Pengurusan & Kewangan, Universiti Trent, Nottingham, United Kingdom
    IMPIAN: Membuka kedai bakeri
    KERETA: BMW 325i

  • 0 comments

    Post a Comment

     
    Real Time Web Analytics